פסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזיקנה

התואר: מוסמך (MA) בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזיקנה

ראש התוכנית: ד"ר שרון אבידור

מתכונת הלימודים​​ 

שנתיים אקדמיות, ארבעה סמסטרים, ארבעה עד חמישה ימי לימודים בשבוע: שני ימי לימודים במרכז האקדמי רופין ויומיים- שלושה עבודה קלינית במקומות הפרקטיקום.
תוכנית הלימודים בנויה כך שאפשר לסיימה בתוך שנתיים אקדמיות.

על התחום 

בשנתיים האחרונות מדינת ישראל מתמודדת עם אחד המשברים הגדולים בתולדותיה, ומערך בריאות הנפש מגויס כולו. בתוך כך, הצורך במענה מדויק ומותאם לאוכלוסיה מזדקנת וזקנה גובר, וישנה חשיבות גדולה להכשרת אנשי מקצוע בעלי מומחיות בטיפול פסיכולוגי באוכלוסיה זו.

אחד ההישגים המרשימים ביותר של המאה העשרים הוא הארכת תוחלת החיים הממוצעת בכ-30 שנים. בישראל חיים כיום כ-900,000 בני אדם בגיל הזיקנה – כ-11% מכלל האוכלוסייה. לפי הערכות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד פחות מ-20 שנה תגדל אוכלוסייה זו ותמנה יותר מ-1.65 מיליון נפש.

שנות החיים הרבות שנוספו לאדם יכולות להיות שנים של בריאות, פעילות, התפתחות אישית וצמיחה אולם המהפכה הדמוגרפית מעלה צרכים רבים בתחומי בריאות הנפש הקשורים באיכות החיים, ברווחה, בתרבות ועוד – צרכים ייחודיים לגיל הזקנה. כבר כיום מדווחים בתי חולים ומחלקות לבריאות הנפש בארץ ובעולם על מחסור משווע בפסיכולוגים קליניים בקיאים ומנוסים בטיפול המתמחה בגיל הבגרות והזיקנה, והתחום מצוי במגמת התפתחות. 

יתרונות לימודי התחום

שיפור הטיפול הבריאותי בגיל המבוגר ובזיקנה הוא משימה לאומית ממדרגה ראשונה. פעילותה של המחלקה לפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזיקנה במרכז האקדמי רופין מתקבלת בברכה בקרב גורמים רבים העוסקים בתחומי בריאות הנפש והטיפול באוכלוסיית הגיל השלישי, ותוך שנות פעילות מעטות תוכנית הלימודים זכתה להכרת המועצה להשכלה גבוהה.​

חשוב לדעת

הכשרתו של הפסיכולוג הקליני של הבגרות והזיקנה היא קודם כל הכשרה קלינית אקדמית ומעשית בפסיכולוגיה קלינית. הכשרה זו מועשרת בהתמחות נוספת ייחודית עבור תקופת הבגרות והזיקנה, שהביקוש התעסוקתי לה גדל והולך.  בוגרי התוכנית הם הדור המוביל של התחום בישראל, והם עתידים לאחוז בעמדות מפתח מקצועיות וחברתיות בכל הנוגע לתחום הטיפול הפסיכולוגי במחצית השנייה של החיים.

מטרות התוכנית

  • להקנות למוסמכי התואר ידע אקדמי מעמיק ומגוון, כלי טיפול חדשניים באדם המבוגר והזקן, ולהכשירם להשתלבות בשלל עמדות תעסוקתיות וללימודים מתקדמים בתחום מתפתח זה.
  • להוביל לגיבושה של השקפת עולם הומניסטית וערכית על טבע האדם בכלל ועל האדם המבוגר והזקן בפרט בקרב הסטודנטים, המוסמכים, הארגונים והרשויות העוסקים בנושאי הזיקנה והגיל השלישי, ולהעלות את המודעות הציבורית לנושא.
  • ליצור פרופסיה מקצועית שתוביל את התחום בישראל ולייסד קהילה שתקדם את נחיצותו של הפסיכולוג הקליני של הבגרות והזיקנה.
  • לספק ללומדים בתוכנית חוויית לימוד מכבדת, מאתגרת וסביבה לימודית משמעותית ומפרה.