פרוייקטי גמר בתעשייה
במסגרת קורס לוגיסטיקה בעידן הקיימות בהנחיית גב' שלי לי צור, הסטודנטים יוצאים לפרוייקטים בתעשייה ומציעים פתרונות חדשניים לאתגרים אמתיים מעולמות התחבורה הימית, האוירית והיבשתית. וממחישים את הקשר ההדוק בין קיימות לניהול אפקטיבי של שרשרת האספקה.
פרויקטים לדוגמה - תשפ"ה
מעבר לשימוש באריזות ממוחזרות בתעשיית הפלסטיק כחלק מרגולציה אירופאית בחברת Tosaf
הסטודנטים: חאלד שנאן וקובי מצובה
המטרה העיקרית של העבודה הייתה להבין כיצד רגולציה סביבתית, כמו הדרישה האירופאית לשימוש ב-30% חומר ממוחזר בשקיות פלסטיק, משפיעה בפועל על תהליכי ייצור, יבוא ויצוא בחברת תוסף. כחלק מההתמודדות עם הדרישות, נבחן הפתרון של שימוש בשקיות פיה ממוחזרות – פתרון שמאזן בין דרישות השוק האירופאי לבין שמירה על הסביבה. זה דרש התאמה תהליכית רחבה, שכללה יבוא השקיות, מילוי שלהן בגרגרי צבע בהתאם לצורכי הלקוח, ולאחר מכן יצוא חוזר תוך עמידה בסטנדרטים מחמירים של איכות וסביבה.
למדנו שתהליך כזה מצריך לא רק חדשנות אלא גם מחויבות עמוקה לערכים של קיימות. חברת תוסף הצליחה ליישם את השיטה באופן יעיל, והיא ממשיכה להשתמש בשקיות הפיה כחלק אינטגרלי מהתנהלותה מול השוק האירופאי. מעבר לכך, ניתן לראות שהחברה ממשיכה להשקיע ברכש בר-קיימא, ייעול אנרגטי וניהול סביבתי, כחלק מתפיסה רחבה שאינה מסתפקת בעמידה בדרישות אלא שואפת להשפיע לטובה על הסביבה.
התייעלות והפחתת התלות בדלקים פוסיליים - חברת DSV
הסטודנטים: ארטור פרלמן ורן סלמן
מסגרת הלימודים התמקדנו באחד האתגרים הבולטים בתעשיית השילוח הבינלאומי – התלות בדלקים פוסיליים וההשפעה הסביבתית שלהם. מטרת הפרויקט הייתה לזהות דרכים מעשיות שבהן חברת DSV תוכל להקטין משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית שלה תוך שמירה על יעילות תפעולית ועלויות תחרותיות.
הפתרון שהצענו כלל מעבר הדרגתי לשימוש באנרגיות מתחדשות במרכזים לוגיסטיים, שילוב של כלי רכב חשמליים ודלקים חלופיים, אופטימיזציה של מסלולי השילוח ומערכות בקרה חכמות לניהול פליטות.
חלק מהצעדים שהצענו כבר מיושמים היום ב-DSV, ואנו גאים שתרמנו בתובנות שמסייעות לקדם לוגיסטיקה ירוקה ועתיד בר קיימא לענף כולו.
מעבר לקמפוס ירוק - המרכז האקדמי רופין
הסטודנטיות: עדי יונגר, שיר שחימוב
מטרת הפרויקט שלנו הייתה לבחון את צעדי המרכז האקדמי רופין במעבר לקמפוס ירוק, ולבדוק כיצד ניתן לצמצם את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות. במסגרת העבודה ניתחנו את השימוש בנייר, מים, חשמל וכלים חד־פעמיים והערכנו את השפעתם על הקיימות בקמפוס.
הצענו צעדי שיפור ליישום יעדי SDG רלוונטיים, כגון חינוך איכותי, צמצום אי־שוויון, צריכה וייצור אחראיים ושמירה על מערכות אקולוגיות.
בין הפתרונות שהצענו: הפחתת שימוש בנייר באמצעות מערכות דיגיטליות, מעבר לנורות חסכוניות והתקנת פאנלים סולאריים, מערכות השקיה חכמות לחיסכון במים, מחזור טונרים וסוללות, בנייה ירוקה והפחתת שימוש בכלים חד־פעמיים.
הממצאים שלנו מצביעים על יתרונות סביבתיים, חברתיים ותדמיתיים משמעותיים, לצד אתגרים של השקעת משאבים והצורך בהטמעת שינוי תרבותי בקרב הסגל והסטודנטים.