נשכחו בצידי אוטוסטרדת המידע:
החסמים הקוגניטיביים והרגשיים המונעים מבני הגיל השלישי לנווט ביעילות באתרים מקוונים
ד"ר שירלי בר-לב, ד"ר דניאלה איזנברג, וד"ר עדי לוריא
זקנה וטכנולוגיהמהפכת המידע כבר כאן! שירותי בריאות מקוונים, שירותי בנקאות מקוונים, אתרים ממשלתיים המעודדים ביצוע פעולות מקוונות. אך האם האתרים הללו מותאמים למהלכי החשיבה, ולמגבלות הקוגניטיביות המאפיינים את גיל הזקנה?
המחקר הנוכחי מאתגר תפיסות קיימות של אוריינות דיגיטלית בכך שהוא מתחקה אחר אסטרטגיות הניווט של בני הגיל השלישי באתר הביטוח הלאומי ומסיק מהם המאפיינים הקוגניטיביים והרגשיים המונעים מהקשישים לנווט ביעילות באתר המקוון.
מסקנתנו היא שתכנון האתרים כך שיתאמו את מהלכי החשיבה המאפיינים את אוכלוסית הקשישים ויתמכו בהם, תקל עלמימוש זכויות וביצוע פעולות, כמו גם תעודד תחושת הישג ותגביר את המסוגלות לניהול עצמי.
מחקר זה נתמך על ידי מכון המחקר של המוסד לביטוח לאומי בישראל