צוות המרכז
חוקרות וחוקרים מהמרכז האקדמי רופין
ד"ר דיצה ביימל - חברת סגל במרכז האקדמי רופין בפקולטה להנדסה מאז 2006. סיימה דוקטורט בטכניון, בתחום מערכות המידע. שימשה כראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול בין השנים 2009 ל 2014, וכראש המחלקה למדעי המחשב בין השנים 2019 ל 2022. מלמדת קורסים שקשורים לטכנולוגיות מידע (ניהול מסדי נתונים, מבני נתונים אלגוריתמים), ומנחה פרויקטי גמר העוסקים בפיתוח מערכות תכנה/מידע בעלי ליבת אלמנט חישובי. בין היתר עוסקת במחקריה באתגרים של לימוד תחום מערכות המידע לסטודנטים, בפרט, גיבוש וחקירת קונספציות יצירתיות לשיפור יכולות הסטודנטים בתחומי הליבה של מערכות מידע – בניית מודלים. תחום נוסף אותו היא חוקרת הוא קידום למידה פעילה במרחב האקדמי. בפרט, בחינה של שיטות הוראה, תווך ההוראה (אונליין או F2F), מאפייני הסטודנטים (בעלי לקויות למידה) וכ"ו.
ד"ר רינה צביאל-גירשין - חברת סגל במרכז האקדמי רופין בפקולטה להנדסה מאז 2007. ראש מעבדה להנדסת ידע ורובוטיקה משנת 2012 עד היום. משנת 2017 ראש תכונית נוער שוחר רובוטיקה. משתמשת כראש תחום תוכנה בפקולטה להנדסה משנת 2019 עד היום. בין 2016 עד 2022 שימשה כחוקרת ראשת במחקר בנושא "רובוטיקה כמנוף להקניית חשיבה טכנולוגית ולמידה ערכית בגיל הרך" בעמק חפר ומועצה אזורית זמר בו השתתפו יותר מ 2500 ילדים בגילאים 5-8. בין היתר מחקריה עוסקים בתחום פיתוח לומדות, לימוד שפות באמצעות טכנולוגיות שונות, לימוד שפות תכנות ולימוד רובוטיקה בקרב סטודנטים, נוער, נוער בסיכון וילדים מגיל הגן. מזה מספר שנים מקיימת במעבדה להנדסת ידע ורובוטיקה פרויקטים שונים במהלכם חוקרת ,תרבות מייקרים (makers), חשיבה הנדסית וחישובית, שימוש במישחוק ככלי לימודי, למידה מבוססת פרויקטים, בפרט, סדרה של מחקרים שמנסים לחקור את הקשר המורכב בין מיומנויות יצירה בסיסיות וכישורי הנדסה.
פרופ' דוד ברלה - חבר סגל במרכז האקדמי רופין החל משנת 2024, בתפקיד דקאן הפקולטה להנדסה. בעבר שימש כראש ביה"ס להנדסת חשמל במכללה האקדמית להנדסה בת"א במשך 10 שנים. סיים דוקטורט בהנדסת חשמל ותואר שני במנהל עסקים באונ' ת"א. לימד קשת רחבה של קורסי יסוד בהנדסת חשמל וקורסי התמחות בתחום מערכות הספק ואנרגיה חשמלית. במרכז האקדמי מלמד קורס מבוא להנדסת חשמל ומנחה פרויקטי גמר בתחום הנדסת חשמל והנדסת מחשבים.
חוקר ועוסק למעלה מ- 35 שנה בתחום EMP ומערכות הגנה מפני פגיעות ברקים וכן כשלים ואי יציבות במערכות הספק ואנרגיה. לאחרונה מתמקד במחקר אקדמי בתחומי הפדגוגיה בדגש על חשיבה קוגניטיבית פורמלית בשילוב אינטואיציה הנדסית בפתרון בעיות מורכבות וסבוכות בהנדסת חשמל ומעגלים תקביליים.
ד"ר ערבה צורי - חברת סגל במרכז האקדמי רופין בפקולטה להנדסה מאז 2019. סיימה דוקטורט באוניברסיטת חיפה, בתחום מערכות המידע. שימשה כראש תחום מערכות מידע במחלקות בפקולטות להנדסה וכלכלה ומנהל עסקים. מלמדת קורסים הקשורים לטכנולוגיות מידע (ניהול מסדי נתונים, ניתוח ועיצוב מערכות מידע, BI והנדסת תכנה), ומנחה פרויקטי גמר העוסקים בפיתוח מערכות תכנה/מידע בעלי ליבת אלמנט חישובי. בין היתר עוסקת במחקריה באתגרים של לימוד תחום מערכות המידע לסטודנטים, בפרט, גיבוש וחקירת קונספציות יצירתיות לשיפור יכולות הסטודנטים בתחומי הליבה של מערכות מידע – בניית מודלים. תחום נוסף אותו היא חוקרת הוא קידום למידה פעילה במרחב האקדמי. בפרט, בחינה של שיטות הוראה, תווך ההוראה (אונליין או F2F), מאפייני הסטודנטים (בעלי לקויות למידה) וכ"ו.
ד"ר בני סלומון - חבר סגל במרכז האקדמי רופין מאז 2012. ראש המחלקה להנדסת מחשבים ב 4 שנים אחרונות. מלמד קורסי עיבוד אותות, תקשורת בשכבה הפיזיקלית ומנחה פרויקטי גמר בין השאר בתחום של בינה מלאכותית. העניין הנוכחי שלו מתמקד בפיתוח חדרי בריחה וירטואליים ללימוד נושאים מורכבים, שימוש מושכל וביקורתי בבינה מלאכותית יצירתית בקורסי תכנות, ושימוש בסרטוני אנימציה איכותיים (ע"י ספריית תוכנה Manim) ללימוד אלגוריתמיקה ונושאים מתמטיים מורכבים.
ד"ר ינון סתיו - מרצה בכיר, נמנה על הסגל האקדמי של רופין מאוקטובר 2015, ושימש לסירוגין במשך 6 שנים ומחצה גם ראש התכנית וראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה. יוצא תעשיית התקשורת הסיב-אופטית, בה עסק שנים רבות במחקרים בתחומי מיקרואלקטרוניקה ואופטואלקטרוניקה הנוגעים לתחום דעת זה, כולל במסגרות תוכניות מגנ"ט ותוכניות מחקר אירופאיות. משמש מאז 2012 מרצה בכיר מתמיד מהחוץ, בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים של הטכניון. מאותן שנים, בטכניון, עסק בעיקר במחקרים בנושא הוראת הטכנולוגיה והמדעים. פרסם מספר מחקרים בתחום זה גם במסגרת הפעילות במרכז המרכז האקדמי רופין. העניין הנוכחי שלו מתמקד ב: שילוב למידה פעילה בהוראה, שיטות הערכה מסכמת והערכה מעצבת, מוטיבציה בקרב לומדים והקניית הרגלי למידה לאורך החיים (Long Life Learning).
ד"ר עזיז שיך-עבד - מרצה במחלקה להנדסת חשמל והנדסת מחשבים במרכז האקדמי רופין, בעל תואר שלישי בחינוך הנדסי מהטכניון - המכון הטכנולוגי הישראלי. המחקר שלו מתמקד בחשיבה מערכתית, חשיבה מופשטת, מיומנויות רכות ומטה-קוגניציה. ד"ר עזיז שיך-עבד בעל תואר שני בהוראת מדעים ותואר ראשון בחינוך טכנולוגי, שניהם מאוניברסיטת תל אביב. הוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים הישראלים, תחת סעיף הנדסת אלקטרוניקה.
ד"ר נדב וולך - מרצה במחלקה להנדסת מחשבים במרכז האקדמי רופין, בעל תואר שלישי במדעי המחשב מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ופוסט דוקטורט בIMT School of advanced studies, Italy. המחקר שלו מתמקד באבטחת מידע במספר תחומים: הצפנה, אבטחת מידע ברשתות חברתיות, גילוי פייק ניוז, עיבוד שפה טבעית ברשתות חברתיות. ד"ר נדב וולך בעל תואר שני במדעי המחשב מהאוניברסיטה הפתוחה, עם תזה בקודים מתקני שגיאות. מלמד קורסי הנדסת תוכנה, אפליקציות, סייבר ועוד.
חוקרות וחוקרים ממוסדות אקדמיים נוספים:
ד"ר עדי כץ, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון - חברת סגל אקדמי ב SCE כבר 20 שנה. מאז 2018 משמשת כראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול בקמפוס אשדוד. בנוסף משמשת כראש מרכז השמישות YOUsability, לחקר, פיתוח ובדיקת מוצרים טכנולוגיים. מתמחה בתחומי אינטראקציית אדם מחשב (HCI – Human Computer Interaction), תקשורת מתווכת מחשב (CMC – Computer Mediated Communication ומידול קונספטואלי. תחומי העניין העיקריים של המחקר שלה כוללים היבטים קוגניטיביים ורגשיים של עיצוב ממשק משתמש (UI), ויזואליזציה ומידול קונספטואלי של בסיסי נתונים. פרסמה מאמרים בכתבי עת כגון Organizational Science and Interacting with Computers (IwC). המאמר שלה ב-IwC, שכותרתו "What is Beautiful is Usable", צוטט יותר מ-2,105 פעמים. תחומי ההוראה שלה מגוונים, ומתמקדים בעיצוב ממשקי אדם מחשב, בסיסי נתונים, והשפעות של טכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT) על הפרט והחברה. המחקר שלה בחינוך מערכות מידע מתמקד בקשיים בהם נתקלים סטודנטים במידול קונספטואלי של בסיסי נתונים.
כראש מחלקה, הטמיעה בתוכנית הלימודים תכנים רבים של תעשייה 4.0, וגם מיומנויות רכות ברוח הכשרת מהנדסים במאה ה-21. הקימה ועומדת בראש ועדת האתיקה לעריכת ניסויים בבני אדם (IRB) במכללת SCE. עמיתת מחקר במכון להעצמת משתמש (UED – User Empowering Design), https://ued.ac/
ד"ר מיטל אמזלג, מכון טכנולוגי חולון HIT - חברת סגל במכון הטכנולוגי חולון, בפקולטה לטכנולוגיות למידה מאז 2020. סיימה דוקטורט בחינוך באוניברסיטת חיפה במגמה למידה, הוראה והדרכה ומתמחה בהשפעת הטכנולוגיה על הוראה, למידה והערכה. הייתה כ- 10 שנים ראש החוג לתכנות במכללה הטכנולוגית רופין ולימדה שנים רבות במכללה האקדמית רופין. כיום מלמדת קורסים מתודולוגיים בפקולטה לטכנולוגיות למידה במסגרת התואר הראשון והשני, מנחה עבודות גמר של סטודנטים בתואר השני ומלמדת קורסים העוסקים בטכנולוגיות למידה בקריה האקדמית אונו, במסגרת לימודי התואר השני. תחומי המחקר בהם היא מתמקדת בשנים האחרונות הם חייהם הדיגיטליים של ילדים ובני נוער בחברה הישראלית, שימושים בכלי בינה מלאכותית גנרטיבית במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה, למידה פעילה באמצעות משחקים דיגיטליים והבדלים מגדריים ומגזריים בשימוש בטכנולוגיות לצורכי למידה.
ד"ר גבי שפט, מכללת אפקה - מרצה בכיר בבית הספר להנדסת חשמל, במכללת אפקה.
בעל 34 שנות נסיון בתחום, כולל תכנון ומימוש מערכות אנלוגיות, מערכות משובצות-בקרים מתוכנתים ומיקרו-בקרים, יעוץ והדרכה בתחומי הנדסה שונים בחברת SELA GROUP. שימש כראש מחלקה בביה"ס להנדסאים במגמת אלקטרוניקה באוניברסיטת ת"א, וראש מחלקה בביה"ס להנדסאים במגמת חשמל ואלקטרוניקה מכללת ספיר.
מחקריו עוסקים בבטיחות למפעלים או בתי עסק בעלי מכונות הדורשות מפסקי חירום מפאת רמת הסיכון הכרוכה בעבודה עימן. במסגרת אחד המחקרים, פותח אלגוריתם המזהה צעקה (צרכה) בזמן כאב (מצוקה) הנובעת ממצב סכנה של אדם העובד מול מכונה בעלת סיכון. בנוסף פותחה מערכת המתבססת על עיבוד אות בזמן אמת לניתוק המכונה. המחקר בוצע במימון משרד התמ"ת. בנוסף, הוא חוקר מורכבות קוגניטיבית של בעיות בוליאניות, זיהוי מול הנדסה הפוכה במושגים, בעיות של זיהוי, שחזור וזיהוי תקלות במושג בוליאניים.
ד"ר רונית שמלו - המכללה האקדמית להנדסה SCE - חברת סגל אקדמי במחלקה להנדסת תעשיה וניהול כמעט 20 שנה. בעלת תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב מאוניברסיטת בן גוריון בנגב ותואר שני ושלישי בהוראת המדעים מאוניברסיטת תל אביב. ראש המסלול למערכות מידע. חברה במרכז לקידום הוראה של המכללה מאז 2018. מלמדת קורסים במדעי המחשב (יסודות התכנות, תכנות מתקדם, מבני נתונים), ומנחה פרויקטי גמר העוסקים בפיתוח אב טיפוס של מערכות תכנה/מידע. מחקרה מתמקד בהוראת מדעי המחשב ומערכות מידע. בין היתר, מחקריה בחנו שיטת הוראה חדשה, למידה באמצעות טעויות, המשלבת למידה מפורשת המתמקדת בשגיאות, ומעודדת סטודנטים ללמוד באופן פעיל מטעויותיהם במדעי המחשב, מסדי נתונים ותחומים קשורים נוספים.