מחקר הורים וילדים
מעבדת חקר אישיות ופסיכופתולוגיה
פרויקט מרכזי אחר במעבדה הוא מחקר רופין הורים וילדים, שהחל ביוני 2012, וגייס עד כה למעלה מ-1,300 אימהות שדיווחו על אספקטים אישיותיים, רגשיים, והתפתחותיים של ילד או ילדה בני 2-5.
בשלב הראשון של המחקר התמקדנו בהתנהגות טקסית של ילדים בגיל הרך. בתקופה התפתחותית זאת, כל הילדים במידות שונות, עוסקים בהתנהגות חזרתית, טקסית, שלעתים מונחית על-ידי כללים נוקשים. לאורך ההתפתחות, ההתנהגות הזאת נוטה להיחלש, ובמקומה אנו רואים דפוסי התנהגות יותר גמישים ומותאמים לנסיבות. לדוגמה: ילד בן שנתיים וחצי עשוי להתעקש ללכת לישון בפיג'מה מסוימת, עם בובה מסוימת, עם סיפור מסוים, שקוראים אותו במקום מסוים בבית. בגיל שבע וחצי, אותו ילד יוכל ללכת לישון בלי כל הטקס הזה כשהוא מרגיש עייף. לגבי אותם ילדים שאצלם ההתנהגות הטקסית נמשכת לאורך הילדות, ואיננה נחלשת, יתכן שיש בכך עדות להפרעת חרדה, או להפרעה אובססיבית קומפולסיבית. בשלב הראשון של מחקר רופין הורים וילדים, הראינו שיש קשר בין רמת ההתנהגות הטקסית של ילדים לבין הבשלת הפונקציות הניהוליות של המוח. כמו-כן הראינו שיש קשר בין מזג ביישני ורגשני, לבין רמת ההתנהגות הטקסית. הראינו גם שילדים שגדלים בבית חרדי, נוטים ליותר התנהגות טקסית (לא דתית כי אם אישית) מאשר ילדים מבתים דתיים, מסורתיים או חילוניים.
השלב שני של המחקר, בו אנו עוסקים ב-2015, מתמקד בהתייחסות של אימהות לאכילה והאכלה של ילדיהם. אנחנו מנסים לאפיין גישות שמועילות לפתח בילדים יחס חיובי לאכילה ולגוף, לעומת גישות שמעודדות אכילת יתר, השמנה, ודימוי גוף נמוך. בשלב זה מעורבת תלמידת מוסמך בפסיכולוגיה קלינית מרופין, שזוהי עבודת הגמר שלה.
בשלב שלישי נרצה לפגוש את הילדים עצמם, ולבדוק את ההתפתחות של הפונקציות הניהוליות שלהם בבדיקה ישירה, באמצעות מבחנים ממוחשבים שנכתבו במכון הבריאות הלאומי האמריקאי, ותורגמו לעברית. מבחינת הילד מדובר במשחק מחשב שאורך כחצי שעה. מתוצאותיו נוכל לראות אם הדיווח האימהי שנעשה בשאלון כ-3 שנים קודם לכן, אמנם מנבא את תפקוד הילד ואת התפתחותו.
- המעבדה פעילה בכל ימות השבוע וניתן לפנות גם במייל וגם בטלפון.
משתתפי מחקר מתחפשים: תחפושות מנצחות בתחרות התחפושות שערכנו בפורים תשע"ה
מעבדת חקר אישיות ופסיכופתולוגיה
המעבדה נמצאת במרכז האקדמי רופין, בית 7 חדר 14
טלפון: 09-8981350 דוא"ל: az_lab@ruppin.ac.il