תוכנית הלימודים
פסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה
במרכז האקדמי רופין פועלת התוכנית היחידה בארץ ללימודי מוסמך בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזיקנה. התוכנית מקנה לבוגריה את הזכות להירשם בפנקס הפסיכולוגים ולהמשיך להתמחות קלינית, ונוסף על כך היא מקנה להם התמחות ייחודית בגיל הזקנה. התוכנית מתמקדת בפיתוח מודעות ורגישות להשפעתם של יחסים בין-דוריים, להשפעתם של שינויים אישיים ובין-אישיים לאורך החיים, להשפעתם של שינויים חברתיים על אוכלוסיות שונות, ולהשלכות של תרבות, מעמד חברתי-כלכלי, גיל והשתייכות קבוצתית.
הסטודנטים זוכים להכשרה מקיפה ואינטגרטיבית המעשירה את ידיעותיהם לגבי הקשרים נרחבים של הגיל המבוגר בנושאים כגון יצירתיות וחיפוש משמעות, התפתחות ושינוי, התמודדות והסתגלות, טראומה וניצולי שואה ועוד.
הלימודים בתוכנית מקנים את בסיס הידע בפסיכולוגיה קלינית. התכנים האקדמיים כוללים את מיומנויות הליבה הקליניות בתחומי ההתפתחות הנורמטיבית, הפסיכופתולוגיה, הפסיכו-דיאגנוסטיקה, האתיקה המקצועית, הטיפול הקליני הבסיסי והטיפול הקליני באדם המבוגר והזקן, וכן פרקטיקום קליני. עוד רוכשים הסטודנטים ידע בפסיכו-פרמקולוגיה, במאפיינים הקוגניטיביים של המוח המזדקן ובשירותים מערכתיים לזקן בישראל (לדוגמת טיפול משפחתי), ויכולים לבחור קורסים להעמקה בתאוריות פסיכודינמיות.
תוכנית הלימודים לשנת הלימודים תשפ"ה:
שנה א'
סמסטר א':
שם הקורס | נקודות זכות |
יסודות הטיפול הפסיכודינמי | 2 נ"ז |
פסיכודיאגנוסטיקה קוגניטיבית ומובנית* | 2 נ"ז |
טיפול בזקנה - תאוריות | 2 נ"ז |
מאפיינים קוגניטיביים והתנהגותיים של תהליכי הזדקנות במוח | 2 נ"ז |
ריאיון ותצפית | 2 נ"ז |
סדנת הדרכה - פרקטיקום קלינית בגרות וזיקנה שנה א' | 2 נ"ז |
סמינר מחלקתי | |
תרגול הקורס פסיכודיאגנוסטיקה קוגניטיבית מובנית | |
סה"כ סמסטר א' | 12 נ"ז |
סמסטר ב'
שם הקורס | נקודות זכות |
יסודות הפסיכולוגיה ההתפתחותית של המבוגר והזקן | 2 נ"ז |
פסיכופתולוגיה של הבגרות והזיקנה א' | 2 נ"ז |
פסיכודיאגנוסטיקה השלכתית | 2 נ"ז |
פסיכופתולוגיה: הפרעות בבגרות* | 2 נ"ז |
שיטות מחקר מתקדמות וסטטיסטיקה רב משתנית בפסיכולוגיה | 2 נ"ז |
תאוריות פסיכודינמיות | 2 נ"ז |
סדנת הדרכה - פרקטיקום קלינית בגרות וזיקנה שנה א' (המשך) | 2 נ"ז |
כתיבה מדעית לתלמידי מוסמך | 2 נ"ז |
עבודת גמר- הנחייה | |
סמינר מחלקתי | |
תרגול שיטות מחקר מתקדמות | |
תרגול הקורס פסיכודיאגנוסטיקה השלכתית | |
סה"כ סמסטר ב' | 16 נ"ז |
סה"כ שנה א' | 24 נ"ז |
*קורס משותף עם פסיכולוגיה קלינית
שנה ב'
סמסטר א':
שם הקורס | נקודות זכות |
אבחון והערכה א'* | 2 נ"ז |
אתיקה מקצועית* | 2 נ"ז |
פורמולציה דינמית לפסיכופתולוגיה - אינטגרציה ויישום | 2 נ"ז |
פסיכודיאגנוסטיקה לגיל השלישי | 2 נ"ז |
מבוא לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) במבוגרים | 2 נ"ז |
סדנת הדרכה פרקטיקום של הבגרות והזקנה - שנה ב' | 2 נ"ז |
עבודת גמר | |
סמינר מחלקתי | |
תרגול פסיכודיאגנוסטיקה לגיל השלישי | |
סה"כ סמסטר א' | 12 נ"ז |
סמסטר ב'
שם הקורס | נקודות זכות |
שירותים מערכתיים לזקן בישראל, כולל טיפול משפחתי | 2 נ"ז |
קורס בחירה - פנטזיה, משחק ומציאות: גישה ויניקוטיאנית לטיפול* | 2 נ"ז |
קורס בחירה - תיאוריות דינמיות דרך חדר הטיפולים | 2 נ"ז |
סדנת הדרכה -פרקטיקום של הבגרות והזיקנה שנה ב' (המשך) | 2 נ"ז |
עבודת גמר | |
סמינר מחלקתי | |
סה"כ סמסטר ב' | 6 נ"ז |
סה"כ שנה א' | 18נ"ז |
*קורס משותף עם פסיכולוגיה קלינית
סה"כ 46 נקודות זכות אקדמיות.
לתקצירי הקורסים לשנת הלימודים תשפ"ה לחצו כאן
- מרכז האקדמי רופין שומר לעצמו את הזכות לערוך שינויים במבנה הלימודים, בסדר הקורסים ובהיקף השעות.
- תכנית הלימודים מובנית על-מנת לאפשר את סיום הלימודים בתוך שנתיים אקדמיות.
- עבודת הגמר תימסר למנחה לא יאוחר מ- 30 בספטמבר של שנת סיום הלימודים.
- כישלון בפרקטיקום שנה א' או בפרקטיקום שנה ב' הוא עילה להפסקת הלימודים.
הערה: תואר מוסמך בפסיכולוגיה מאפשר להירשם כפסיכולוג בפנקס הפסיכולוגים במשרד הבריאות על פי חוק הפסיכולוגים, תשל”ז- 1977. כדי לעבוד כפסיכולוג קליני עצמאי יש לעבור התמחות קלינית במקום התמחות מוכר (ראו פירוט בחוק הפסיכולוגים).
פרקטיקום
הפרקטיקום מתבצע במחלקות ובמרפאות פסיכיאטריות בבתי חולים ציבוריים, במרפאות לבריאות הנפש ובמרכזים רפואיים לבריאות הנפש. מסגרות הפרקטיקום שנבחרו מיועדות לתת שירות לאוכלוסייה מזדקנת (למשל מרפאות פסיכו-גריאטריות או מרכזי "עמך" התומכים בניצולי שואה) או לאוכלוסייה המבוגרת (אנשים בני 18 ומעלה המתגוררים בקהילה ומתמודדים עם מגוון רחב של אתגרים וקשיים). עבודת הפרקטיקום מבוססת על התנסות מעשית בטיפול פסיכולוגי (באוריינטציה פסיכודינמית וגם בשיטות קוגניטיביות-התנהגותיות), באבחון דיאגנוסטי, בראיונות קבלה (אינטייקים) ובהתערבויות רלוונטיות אחרות (למשל בהקשרים משפחתיים, סוציאליים או רפואיים), שכן הטיפול הפסיכולוגי בגילאי הבגרות והזיקנה מצריך לעיתים קרובות מעורבות במעגלים שונים בחייהם של המטופלים. העבודה כוללת טיפול בכמה מטופלים במשך שנתיים אקדמיות רצופות במקום הפרקטיקום, קבלת הדרכות, והשתתפות במפגשים מקצועיים שונים (ישיבות צוות, סמינרי קריאה ועוד). בשנות פעילותה של התוכנית, תרומתם של הסטודנטים לקידום הטיפול בזקנים משמעותית ביותר, ונובעת מההכשרה הקלינית המקצועית והמעמיקה, בצד טיפול במבוגרים, צעירים וגם מזדקנים וזקנים.